Kullanıcı Tag Listesi

http://www.********.com/attachment.php?attachmentid=539&d=1219488966 http://www.********.com/attachment.php?attachmentid=538&d=1219488956 HİCİV ŞİİRİNİN BÜYÜK USTASI halg şairi MİRZE ELEKBER SABİR(1862-1911) azerbaycan edebiyat tarixinde şerefli yer tutan büyük simalardan biridir.onun ingilabi demokratik sanatkarliği muasirliği,halkçiliği,derin realizmi azerbaycan medeniyetinde bedii ve içtimai fikri tereggisinde büyük rol oynamiştir. M.e.sabirin tesir dairesi oldukca

Bu konu 7145 kez görüntülendi 2 yorum aldı ...
Mirze elekber sabir 7145 Reviews

    Konuyu değerlendir: Mirze elekber sabir

    5 üzerinden | Toplam: 0 kişi oyladı ve 7145 kez incelendi.

  1. #1
    Azeribalasi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    30.07.08
    Mesajlar
    9.816
    Konular
    3601
    Beğendikleri
    635
    Beğenileri
    102
    Bahsedildi
    1 Mesaj
    Etiketlenmiş
    0 Konu
    Tecrübe Puanı
    100
    @Azeribalasi

    Standart Mirze elekber sabir

    [IMG]http://www.********.com/attachment.php?attachmentid=53 9&d=1219488966[/IMG] [IMG]http://www.********.com/attachment.php?attachmentid=53 8&d=1219488956[/IMG]

    HİCİV ŞİİRİNİN BÜYÜK USTASI halg şairi MİRZE ELEKBER SABİR(1862-1911) azerbaycan edebiyat tarixinde şerefli yer tutan büyük simalardan biridir.onun ingilabi demokratik sanatkarliği muasirliği,halkçiliği,derin realizmi azerbaycan medeniyetinde bedii ve içtimai fikri tereggisinde büyük rol oynamiştir.
    M.e.sabirin tesir dairesi oldukca geniştir.asrin evvelerinde sadece azerbaycanda değil,yakin ve orta şarkin birçok ülkesinde azadliğ harekatlarina,ictimai satirik inkşafina guvvetli tesir göstermiş,bir çok satirik şair için numune olmuştur.devrinde yazdiği şeir ve eserler bakü ile ayni zamanda tiflis,peterburg,samerkand,ist anbuld a da ceşitli yayin organlarinda yayimlanmiştir.
    Sabir sanat yolunu xagani,nizami, ve fizuliden seyid azim şirvaniye
    kadarki öz azerbaycan edeblerinin,ayni zamanda firdevsi ve hayyamdan başlamiş 20 ci asrin tereggi****** şairlerine kadar olan klasik şark edebiyatinin en güzel eneneleri arasinda yetişmiştir.klasik şiirdeki satirik yorumlarin yani sira satiraya ingilabi mezmun aşilayarak onu daha yüksek merheleye kaldirmiş ve yeni bir ""ingilabi satirik"" mektebin esasini koymuştur.
    Onun ilk kalem tecrübeleri gecen asrin sonlarina aid olsa da ingilabi satirik yorumu 1905 1907 çar ingilabi devirde çarizme bujuvaizme karşi azadliğ ve istiglaliyyet uğrunda halk mücadelesinin genişlediği zaman gelişmiştir.
    O devirde celil memmedguluzadenin satirik ""molla nesreddin"" degisinde yayimlanan eserlerinden sonra ünü oldukca genişledi.
    Eserleri ile kitlelere ses olmayi bir anda başaran şair deginin vazgeçilmez bir yazari oldu.artik ""molla nesreddin""i onsuz düşünmek mümkün değildi.sabir eserlerinde halkin sikintilarini,dile getiremedikleri bir çok sorunlarini hedefine ulaştirmak üzere kaleme alip,onlari monolog veya diolog şeklinde kaleme döküyordu.
    Muhtelif tabakadaki insanlari şiirlerinde bir araya getirerek onlari konuşturuyor halkin diliyle isteklerini veya taleplerini dile getiriyordu,bazen de halkin monologu ile kendi adindan eleştiriler yapip satirik göndermeler yapiyordu.

    ses salma,yatanlar ayilar,goy hele yatsin
    yatmişlari razi deyilem kimse oyatsin
    tek tek ayilan varsa da hakk dadima çatsin
    men salim olum,cümle cahan batsa da batsin
    millet nece tarac olur olsun ne işim var?
    Düşmenlere möhtac olur olsun,ne işim var?

    sabir eserlerinde nasihati da ön planda tutuyor.devrinin sikintilarina karşi şiirleri ile karşilik veriyordu.var olan sikintilara tahmmül,ve sabir temalarini işleyerek satirik bir yönle halkin daha nekadar sikintiya çözüm bekleyeceklerini mizahi bir şekilde yansitiyordu."" gem yeme 1906"" bimerhemet e'yanlarina şükür xudaya 1907" "daş gelbli insanlari neylerdin ilahi?1908" "sabir 1908" gibi eserlerini örnek gösterebiliriz.
    Sabirin en büyük eseri ölümünden sonra kendi tavsiyesi ile arkadaşlari tarafinda neşredildiği,bir çok şiirlerinin bir arada toplaniği ""hop-hop-name"" adli kitabidir.
    Ayrica devrinde yazmiş olduğu bir çok ""behri-teb""i diye adlandirilan şeir şekli günümüzde batililar tarafindan örnek alinarak hip hop şeklinde bilinen icraatlara dökülmüştür.bu bir şaka değil..
    Daha fazla bilgi arzu edenlere yardimci olabilirim.
    Sevgilerle..
    ""dindirir esr bizi,dinmeyiriz
    atilan toplara diksinmeyiriz
    ecnebi gökte balonlar auçur
    biz hele avtomobil binmeyiriz.




    Konu Bilgileri       Kaynak: www.azeribalasi.com

          Konu: Mirze elekber sabir

          Kategori: Azerbaycan Şahsiyetleri

          Konuyu Baslatan: Azeribalasi

          Cevaplar: 2

          Görüntüleme: 7145

    Dünyanin En Büyük Azeri Mp3 Arsivi. www.azeribalasi.com

  2. #2
    Vuslata Hasret - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    12.10.09
    Mesajlar
    8.991
    Konular
    4272
    Beğendikleri
    0
    Beğenileri
    2
    Bahsedildi
    0 Mesaj
    Etiketlenmiş
    0 Konu
    Tecrübe Puanı
    624
    @Vuslata Hasret

    Standart

    Mirze Elekber Sabir
    (Yaşamı)

    Türklüğün birlik ve beraberliğini isteyen; cehaletle kıyasıya alay eden, Türk milletinin çağın ilerisinde bir zihniyete kavuşmasını dileyen, büyük hiciv şairi Mirze Elekber Sabir (Mirza Ali Ekber Sabir-Mirza Ali Ekber Sabir-’ l’ kb’ r Zeynalabdin oğlu Tahirzad’ bir Azerbaycan Türküdür. Ne acıdır ki; Sabir, Anadolu’da yetirince bilinmemektedir. Onun ince alayı, cehalete fırlattığı oklar, birliğe susamış mısraları, günümüz dünyasındaki Türklüğün her halde en fazla ihtiyacı olduğu bir zamandır.



    Sabir, eserlerini HOPHOPNAME adlı kitapta toplamıştı. Bu eseri, 1975 yılında rahmetli Prof. Dr. A. Mecit Doğru, Türkiye Türkçesi’yle yayımladı. Rahmetli Doğru, bu eseri yayımladığında Hophopname ile ilgili olarak kendisiyle ilk röportajı TÖRE dergisi için ben yapmıştım. Bu çalışmamdan dolayı mıdır, nedir bilmem; Sabir’i hiç unutamadım. Kitabı söz gelişi değil, gerçekten yatak odamda başucumda durur. Türkiye’de ‘Sabirlik’ olaylar yaşandıkça açar okurum.



    Haydi, Türklüğün bu unutulmaz şairini, şimdi daha yakından tanıyalım.



    Çocukluğu…

    Sabir, 1862’de Türk Kafkasya’nın Şamahı kentinde doğdu. Sekiz yaşındayken medreseye verildi. Şiire daha o yıllarda tutuldu. Nitekim sekiz yaşındaki Sabir, bakınız neler yazıyor:
    “Tuttum orucu iramazanda
    Galdı iki gölerim gazandı
    Mollam da döyür yazı yazanda.”



    Sabir 12 yaşına girince, tanınmış şairlerden Hacı Seyyid Azim’in açtığı yeni usül özel bir okula devam etti. Bu okulda bir iki yıl öğrenim gördükten sonra, Türkçe ve Farsça okuyup-yazmayı öğrendi. Daha fazla eğitim alamadı; çünkü, babası onun bir ticaret adamı olmasını istiyordu. Bu nedenle, okulu bırakıp babasının dükkânında çalışmaya başladı. Dükkânda babasına yardım ederken, her fırsatta kitap okuyor, bilgi dağarcığını dolduruyordu. Özellikle şiir yazmayı hiç bırakmıyordu. Sabir’deki bu okuma-yazma aşkına karşılık, babası da bir o kadar bu işlerden uzakdı. Nitekim bir gün şiir defterini alıp yırtınca, Sabir buna dayanamadı ve evden kaçtı. Horasan’a giden bir kervana katıldı. Fakat babası yetişip, geri getirdi.



    Aradan kısa bir süre geçip de Muharrem ayı gelince, Sabir, Kerbela olayı için güzel bir mersiye yazdı. Bu mersiye Şamahı halkı tarafından çok beğenildi. Bu takdir duyguları babasını da etkiledi. Artık babası oğlunun yazmasına ses çıkarmaz oldu. Genç Sabir, üstün şiir yeteneği yanında, nüktedanlığı ve hazır cevaplılığı ile de kentin okumuşları arasında itibar sahibiydi.










    Gençlik ve geçim derdi…

    Şair Sabir, 23 yaşında Horasan’dan başlayan bir geziye çıktı. Kuşkusuz bu gezi, geçim derdinin zorladığı bir geziydi. Meşhed, Sebzevar, Türbeti Haydariyye, Türbeti Cem, Semerkant ve Buhara kentlerini dolaştı. Bu yörelerde seyyar satıcılık yaparak yaşamını sürdürmeye çalıştı. O sıralarda Horasan’da kolera salgını çıkınca, tekrar Şamahı’ya döndü. Daha sonra Kerbela’yı ziyarete gitti. Dönüşünde tekrar Horasan’a uğradı, Aşkabad ve Merv kentlerini gördü. Bu kentlere yerleşmeyi düşündü. Fakat babasının ölüm haberini alınca, tekrar Şamahı’ya döndü.



    Şama’ya gelince bir süre sonra evlendi. Şair Sabir’in 15 yıllık evliliği sırasında sekiz kız çocuğu oldu.



    Geçimini, kuyruk yağından sabun yaparak sağlıyordu. Bu zor bir işti. Aslında başka şansıda yoktu. Yoksulluk içinde ömür sürüyordu. Bu ekonomik durumu alabildiğince bozuk olduğu halde, şiirin kanatlarına binip doruklarda eserler yaratıyordu. Ve yarttığı eserlerin hemen hemen hepsi halkın mutluluğu ve aydınlık bir dünya içindi.



    Şiirlerini başta Molla Nasrettin dergisi olmak üzere, Hayat, Rehber, Debistan, İrşat, Güneş, Sada, Yeni Hakikat ve Malumat gazetelerinde yayımladı. Şiirlerinde eleştirdiği ham sofuluktan dolayı cahil Şamahı halkından tepki gördü. Bunun üzerine sürekli kullandığı ‘Hophop’ mahlasını bırakıp, Din Direği, Fazıl, Ebu Nasr Şeybani gibi takma adlar kullandı. Ne yazık ki, bu gizlenmede şairi kurtarmadı; çünkü, onun uslubu ve şiir tekniği o kadar yayılmıştı ki, bir mısrağını okuyan onu yazanın kendisi olduğunu hemen fark ediyordu…



    Halk; bilim, teknik, yeni usul eğitim isteyen Sabir’i “Kâfir” ilan etti! Bunun üzerine kasaplar kendisine kuyruk yağı satmadı. Dolayısıyla sabun üretip, satması ve geçimini sağlaması olanaksız duruma geldi. Sabunculuk mesleğini bırakmak zorunda kaldı. Şamahı’dan ayrılmak isterken, bir oğlu dünyaya geldi. Sekiz kız çocuğundan sonra bir oğlunun dünyaya gelmesi Sabir’i çok mutlu etti. Şamahı’dan ayrılmayı, aslında kaçmayı aklına koymuşken, bu kentte oğlunun olması, ona bir başka cesaret verdi ve kentten ayrılmadı. Kenti terk etmedi. Öğretmen arkadaşı ile Mektebi Ümit adlı bir okul açtı. Başarılı olamadı. Bu olumsuz sonuç üzerine Bakü’ye taşındı. Orada öğretmenlik yaparak yaşamını sürdürmeye çalıştı. Fakat karaciğerinden hasta idi. Hastalığı çok uzun ve ızdıraplı geçti. Sabir o halde dahi bu durumuna sitem oku yağdırıyordu:



    “İsterem ölmeği men, leyk kaçır benden ecel
    Gör ne bedbahtam, ecelden de gerek naz çekem! ”
    12 Temmuz 1911 de ölen büyük şairin mezarı, Şamahı’da Yedi Günbed mezarlığındadır.



    Özellikle Azerbaycan Türkleri Sabir’e gereken değeri verdiler. Halen Bakü’de Sabir’in adı her anlamda yaşatılmaktadır.



    Sabir ve şiir…

    Sabir, şiiri toplumun buyruğuna vermiştir. Onun şiirlerinde toplumun dertlerini, sıkıntılarını görürsünüz. O gerçek bir toplumcudur. O kuşkusuz inanmış bir insandır; ne var ki, ham sofuların din adına yaptıklarından dertlidir. Nitekim şöyle seslenir:
    “Efsus, sed efsus sene, ey gözel islam!
    Kimler sene gör indi terefter olacagdır!
    Baş saçlı, ayag çekmeli, mırt mırt danışanlar
    Din gedri bilib mö’mini dindar alacagdır”



    O, mezhep ayrılıklarından dolayı Türklerin birbirine düşmesini kınar ve kendi milletimizin başına engel insanlarız diye, dertlenir:



    “Bir vegt Şah İsmayiyü Sultani Selime
    Meftun olarag eyledik islamı dünime
    Goydug iki teze adı bir dini gedime
    Saldı bu teşeyyö, bu tesennü bizi bime
    Galdıgçe bu haletle sezayi esefiz biz!
    Öz gövmümüzün başına engel kelefiz biz! ”



    Sabir’in yaşadığı dönemde Çarlık Rusyası’nın Kafkasya-Azerbaycan üzerinde etkisi büyüktür. Rus misyonerleri Türklerin özellikle cahil kalması için çaba harcamaktadırlar. Bunun için yeni açılan ve çağdaş eğitim veren okullara Türk çocuklarının girmesini gizli gizli engellemeye çalışmaktadırlar. Ne tuhaftır ki, bazı cahil Türk din adamları da ‘gâvur icadı okullar’ suçlamasıyla Türk çocuklarının bu okullarda okumasına engel olmaktadırlar. İşte burada Sabir’in o eşsiz hiciv anlayışı işler ve milletinin aydınlığa kavuşması için durmadan yazar. Özellikle “Ohutmuram, elçekin” şiirinde bu durumu güzel anlatır:



    “Gerçi bu bedbeht özü elme heveskardır
    Kesbi-kemal etmeye se’yi dehi vardır
    Mence bu işler bütün şiveyi küffardır
    Dine zererdir zerer, ohutmuram el çekin
    Eylemeyin dengeser, ohutmuram el çekin.”



    Sabir ve birlik…

    Mirze Elekber Sabir’de çok sağlam, çok derin bir tarih ve millet şuuru vardır. O, Türk tarihinin bütünlüğünün farkındadır. Azerbaycan’ı bu bütünlük içinde değerlendirir. Türklerin ayrı ayrı adlarla, sıfatlarla parçalanmasına, birbirine düşman olmasına karşı çok hassastır. O, dilin birlik için en önemli etken olduğunu bilmektedir. Türkçe yazmayan, Türkçe konuşmayan aydınlara şiir diliyle gereken cevapları verir. Farsça’nın bir ‘aydın dili’, bir edebiyat dili olmasına meydan okuyan; bölgesindeki Ruslaştırma çalışmalarına karşı çıkan Sabir, her fırsatta Türkçe’nin büyüklüğünü dile getirir. Halkın konuştuğu Türkçe ile yazar. Halkın sözlerini, deyişlerini, ağızını şiirinde kullanır. Zaten şiir yazması halkın dertleri içindir, o halde halkın anlamadığı bir şiiri uygun görmez. Gerçi şiirlerinde yörenin etkisiyle pek çok Farsça sözcükler bulunur; ama, özellikle hicivlerinde bunlara daha az rastlanır.



    Mirze Elekber Sabir, Türklüğün eğilmez başı, bilge kardaşıdır. O, tüm Türk dünyasının gelmiş geçmiş en büyük hiciv-taşlama şairidir. Onu, dünya durdukça unutmayacağız!
    Ezan Oldum Dinmedim.Bayrak Oldum İnmedim. Şehit Oldum Ölmedim.Adım Müslüman Soyadım Türk Benim

  3. #3
    Vuslata Hasret - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    12.10.09
    Mesajlar
    8.991
    Konular
    4272
    Beğendikleri
    0
    Beğenileri
    2
    Bahsedildi
    0 Mesaj
    Etiketlenmiş
    0 Konu
    Tecrübe Puanı
    624
    @Vuslata Hasret

    Standart

    Bu ulu Türk bilgesinin şiirlerinden örnek vermem gerekirse, aşağıdakileri gösterebilirim.



    Gorhuram

    Payi piyade düşerem çöllere,
    Hari müğilan görürem gorhmuram.



    Seyr edirem berrü biyabanları,
    Güli biyaban görürem, gorhmuram.



    Gah oluram behrde zövregnişin
    Dalgalı tufan görürem gorhmuram.



    Gah çıhıram sehile her yanda min
    Vahşi gerran görürem gorhmuram.



    Gah enirem saye tek ormanlara,
    Yırtıcı heyvan görürem gorhmuram.



    Üz goyuram gah neyistanlara
    Bir sürü aslan görürem gorhmuram.



    Megberelikde edirem gah mekan,
    Gebrde hortan görürem gorhmuram.



    Menzil olur gah mene viraneler,
    Cin görürem, can görürem gorhmuram.



    Harici mülkünde de hette gezib
    Çok tuhaf insan görürem gorhmuram.



    Yeyk bu gorhmazlıg ile doğrusu,
    Ay dadaş, vallahi, billahi, tallahi
    Harda müselman görürem gorhuram…
    Bisebeb gorhmayıram, vechi var:
    Neyleyim ahır, bu yoh olmuşların
    Fikrini gan gan görürem, gorhuram
    Gorhuram, gorhuram, gorhuram.



    Paradır

    Ademi adem eyliyen paradır,
    Parasız ademin yüzü garadır.
    Goy ne eslin, necabetin olsun,
    Ne necibane haletin olsun,
    Baş ayag eyb içinde olsan da,
    Tek bu alemde dövletin olsun.
    Ademi adem eyleyen paradır.
    Parasiz ademin yüzü garadır.
    Olmasın fehmin, eglin, idrakin
    Var ne gem ta ki vardır emlakin
    Ateşi lianezsuzi millet iken
    Herkesin secdegahıdır hakın;
    Ademi adem eyleyen paradır,
    Parasız ademin yüzü garadır.
    Olmayır, olmasın da insafın,
    Tut ganın şişe işre esnafın,
    Ta ki, var elde beş puçug guruşun
    Mö’tebersen gözünde eşrafın;
    Ademi adem eyleyen paradır,
    Parasız ademin yüzü garadır.



    Ürefa Marşı

    İnteligentik, gezerik naz ile,
    Ömr ederik neş’eyi demsaz ile,
    Heftede bir dilberi tennaz ile
    Hemdem olup işleri samanlarıg
    Ay barakallah, ne gözel canlarıg!



    Hoşlanmırıg bir para nadanları,
    Şiveyi nisvani müselmanları,
    Neylerik, Fatma, ve Kezbanları?
    Annaları, Sonyaları yanlarıg
    Ay barakallah ne gözel canlarıg!



    Bir para bieglü feraset bize,
    Eyleyir isnadi gebahet bize,
    İsteyir etsin de nesihet bize
    Bir bunu ganmır ki biz irfanlarıg
    Ay barakallah ne gözel canlarıg!



    Kimseye yoh denli ki biz işreti
    Hoşlayırıg, boşlayırıg külfeti
    Guşeyi gestinde olan lezzeti
    Haneyi viranda haçag anlarıg?
    Ay barakallah ne gözel canlarıg!



    İnteligentik bu ki böhtan değil,
    Türki danışmag bize şayan değil,
    Türk dili galibi irfan değil,
    Biz buna gail olan insanlarıg…
    Ay barakallah ne gözel canlarıg!



    Türk gezeti verse de egle ziya
    Men onu almam elime mütlega
    Çünki müselmanca gonuşmag mana
    Eybdir! Öz eybimizi anlarıg!
    Ay barakallah ne gözel canlarıg!



    Yoh işimiz mecmei islam ile
    Pühte nasıl söhbet eder nam ile
    Çnkü klublarda serencam ile
    Her gece bir metlebi ünvanlarıg
    Ay barakallah, ne gözel canlarıg.
    Ezan Oldum Dinmedim.Bayrak Oldum İnmedim. Şehit Oldum Ölmedim.Adım Müslüman Soyadım Türk Benim

Etiketler

Yer imleri

Yer imleri

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajinizi Degistirme Yetkiniz Yok
  •  

Giriş

Facebook Baglan Giriş